تبلیغات
مقالات و اطلاعات ورزشی - مفصل گردن و کمر
مقالات و اطلاعات ورزشی

مرتبه
تاریخ : یکشنبه 1 اردیبهشت 1392

 همه­ اعصاب از محور ستون فقرات عبور می­کنند. دو گلوگاه گردن (بالای ستون فقرات) و کمر( پایین ستون فقرات) به­ خاطر فشار زیادی که در اثر ضربه­ ای ناگهانی مانند (تصادف حادثه) و یا حرکات غلط مانند خم کردن بیش از حد گردن و یا خم شدن­های اشتباه، به آن­ها وارد می­شود، دچار آسیب­هایی مثل: ساییدگی، در رفتن و شکستگی، شده و موجب بیماری­های دیسک کمر، آرتوروز گردن و... یا حتا در موارد حاد، قطع نخاع خواهد شد.

 

 

افشین طباطبایی در مقاله مفصل گردن و کمر

 

وزن سر نسبت به محور گردن بسیار سنگین است. عضلات گردن وظیفه­ نگه­داری و تحمل این وزن زیاد را عهده­ دار هستند. اگر به پشت گردن خودتان دست بکشید، برجستگی مهره­ های گردن را حس خواهید نمود. هرچه حجم توده­ عضلانی گردن بیشتر باشد احتمال آسیب دیدن مهره­ ها کمتر است. برخی از مشاغل، فشار مضاعفی به مهره­ ها وارد می­ سازد. دندان­پزشکان، قلم زنان  کارگران خشک شویی و... در زمره کسانی هستند که آسیب دیدگی مهره­ های گردن از نوع ساییدگی، آرتروز، بین آن­ها بسیار شایع است.

 ورزشکاران، نسبت به عدم فشار به مهره­ های گردن در هر شرایطی باید هوشیار باشد. هنگام شنا سر را پایین نیندازد. در اجرای حرکات مختلف ورزشی مراقب گردن باشند. نرمش­های گردن را به آرامی و با تمرکز، صحیح و بدون عجله انجام دهید. اگر سر را به هر دلیلی پایین انداختید فشار زیادی روی مهره­ های گردن­تان وارد می­شود.

 

افشین طباطبایی در مقاله مفصل گردن و کمر

 

مثال: وقتی بدون تکیه­ دادن روی صندلی می نشینید، سینه­ خود را بالا بگیرید، بعد از مدتی خسته شده و قوز می­کنید و احساس راحتی به شما دست می­دهد. در حالت اول عضلات فیله و ذوزنقه­ ای پشت کمر درگیرند، در حالت دوم عضلات منبسط شده و همه­ فشار روی ستون فقرات می­ افتد.

موقع اجرای تکنیک و حرکات مختلف ورزشی صاف بودن کمر، عدم خم و راست شدن­های بی­مورد و حفظ وضعیت عمودی ستون فقرات بسیار مهم و ضروری است. چرخش بدن در دفاع­ها، ضربه­ ها، ضربات پا و ساباکی­ ها و... عمومیت دارد، ولی در بیشتر این حالت­ها عدم فشار بی­جا، خم و راست کردن، به­ خصوص خم شدن­ های غیراصولی به جلو و عقب، ستون فقرات، نکته­ اصلی و درخور توجه است. اگر عضلات به شکلی اصولی، رشد کرده و تقویت شده باشند، می­توان عقب یک خودرو را به ­راحتی از زمین بلند کرد وگرنه، خم شدن غلط و ناگهانی برای برداشتن خودکاری از روی زمین می­تواند منجر به گرفتگی کمر یا شکستگی آن شود. دارا بودن عضلات سرینی محکم، فیله و عضلات ذوزنقه­ ای حجم و قوی، سلامتی ستون فقرات را، حتا در حادثه­ ای غیرمنتظره به میزان زیادی حفظ می­کنند.

 

 

افشین طباطبایی در مقاله مفصل گردن و کمر

 

 

رعایت کردن نکته­ های کوچک و یا رفع عیب­های جزیی در کنار هم و به مرور، موجب پیدا شدن کیفیت مطلوب و کاهش درصد خطا و در نتیجه­ کاهش آسیب می­گردد. حفظ تندرستی بدن اولین قانون در تمرینات کاراته است. چه دارا بودن اندامی ناقص و معیوب، جلوی پیشرفت را خواهد گرفت. اصابت ضربه­ غیراصولی به زانوی پا و تکرار آن، قطعا به آسیب دیدگی شدید مینیسک و کشکک زانو منجر خواهد شد. ترمیم و رفع این نقص نیاز به پزشکی متخصص و هزینه آن سنگین است.

 

ورزش، قصد ناقص کردن و آسیب رساندن به جسم هنرجو را ندارد. حفظ تندرستی جسمی، تقویت سلامتی، کاهش میزان آسیب­ در اثر حادثه و... تاکید اصلی در بیشتر رشته های ورزشی است. ریشه­ تمرینات بر مبنای قوی کردن جسم، صلابت روح و ذکاوت ذهن استوار می باشد، درنتیجه هرگونه آسیب و نقص وارده به هنرجو یا ورزشکار طی تمرین ناشی از بی­سوادی، کم­ دانشی، بی­ تجربگی و غرور است. ازاین رو فقط به مربی­های باتجربه اعتماد کنید.



ارسال توسط حسن رضایی
آرشیو مطالب
امکانات جانبی
blogskin

ماتسوشیما مرکزی